.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پرخطر اما همچنان فعال ....
افزایش تخلّفات در حوزه ایمنی کارگاهی و مرگ کارگران در مازندران !
شمال نیوز : افزایش تلفات و مرگ و میز ناشی از حوادث کار در مازندران حتی در فضاهایی که ایمن‌سازی شد نیز بالا است و بدیهی است در فضاهای ناایمن و پرخطر، اوضاع خطرناک‌تر باشد .
افزایش تخلّفات در حوزه ایمنی کارگاهی و مرگ کارگران در مازندران !

شمال نیوز : یکی از ویژگی‌های استان مازندران این است که آمار بالایی از کارگاه‌های کوچک در قالب کارگاه‌های تولیدی، کارگاه‌های موقت ساختمانی و معادن دارد که افراد معدودی درهر یک این فضاها اشتغال دارند و رصد ایمنی این کارگاه‌ها برعهده دستگاه‌هایی ازجمله  اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. 

 

در بسیاری از موارد اما بازرسان این اداره‌کل به وظیفه و تکلیف خود رسیدگی می‌کنند و واحد متخلف را معرفی و قول اصلاح موارد ناقض ایمنی می‌گیرند و در برخی موارد نیز حکم دادگاه دائر بر توقیف کارگاه را ابلاغ می‌کنند اما تلفات این حوزه همچنان نگران‌کننده است.      

 

در برخی از این موارد تخلف ها که به مرگ کارگران می انجامد و به دلیل ناایمن و حادثه‌خیز بودن، قرمز اعلام می شود و مجوز فعالیت آن ها نیز از سوی معاونت معدنی اداره‌کل صمت مازندران باطل گردیده اما بهره‌برداران همچنان به فعالیت غیرقانونی خود ادامه داده تا این‌که بازهم شاهد تکرار این اتفاقات باشیم .

 

پیگیری رسانه‌ها نیز به جایی نمی رسد و هم اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و هم اداره‌کل صمت با ارائه مدارکی نشان می دهند که اقدامات لازم را انجام داده و حکم قضایی را نیز ابلاغ کرده بودند اما این مجموعه ها، همچنان به فعالیت غیرقانونی خود در این محیط ناامن و پرخطر ادامه داده که مصادیقی بارزی را می توان اعلام کرد.   

 

افزایش تلفات و مرگ و میز ناشی از حوادث کار در مازندران حتی در فضاهایی که ایمن‌سازی شد نیز بالا است و بدیهی است در فضاهای ناایمن و پرخطر، اوضاع خطرناک‌تر باشد. 

 

افزایش ۵ درصدی مرگ و میر ناشی از حوادث کار طی ۶ ماهه امسال

 

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با اشاره به افزایش ۵ درصدی مرگ و میر ناشی از حوادث کار طی ۶ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به «استقلال ایرانیان» گفت: ۶۹ نفر که همه مرد بودند در اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند.

 

دکترعلی عباسی با اعلام اینکه از ۶۹ نفری که در اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند ۴۷ نفر متاهل و مابقی مجرد بودند، اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود در ۶ ماهه سال‌جاری سقوط از بلندی با ۲۵ فوتی رتبه اول مرگ‌های ناشی از حوادث کار را به خود اختصاص می‌دهد و برق گرفتگی با ۱۹، جسم سخت با ۱۳ و سایر موارد با ۱۲ فوتی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران افزود: در ۶ ماهه امسال بیشترین مرگ‌های ناشی از حوادث کار با ۱۷ مورد در خرداد ماه و کمترین آن با ۷ مورد در اردیبهشت ماه امسال ثبت شده‌ است .

 

وی با تفکیک جغرافیایی موضوع ادامه داد : طی این مدت شهرستان‌های ساری و آمل هر کدام با ۱۰ مورد، نور با ۷ و عباس آباد با ۶ فوتی بیشترین و شهرستان‌های فریدونکنار و سوادکوه هر کدام با یک فوتی کمترین موارد مرگ بر اثر حوادث کار را داشتند.

 

عباسی به سن متوفیان ناشی از حوادث کار در مازندران هم اشاره و گفت : بیشترین سن مربوط به افراد ۳۱ تا ۴۰ سال با ۱۹ فوتی و سنین بیش از ۶۱ سال با ۴ فوتی کمترین آمار طی ۶ ماه نخست امسال گزارش شده است.

 

وی با اعلام اینکه بر اساس آمار مراکز پزشکی قانونی استان طی ۶ ماه امسال  ۴۱۴  (۳۹۴ مرد و ما بقی زن ) مصدوم ناشی از حوادث کار به پزشکی قانونی مراجعه کردند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸ درصد کاهش داشت، اظهار کرد: ارزش نهادن به جان انسان‌ها، داشتن برنامه ایمنی در کار، رعایت استانداردها و قوانین مربوطه، آموزش و ایجاد نظام اطلاع‌رسانی و عبرت از حوادثی که اتفاق افتاده از مهم‌ترین راهکارها در راستای کاهش حوادث ناشی از کار است.

 

هشدارهای مدیرکل پزشکی قانونی در حالی است که اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران نظارت و پایش خود را دارد و آخرین گزارش کار خود را در روز گذشته به رسانه‌ها ارائه کرد.  

 

حوزه بازرسی کار مازندران در جایگاه برترین‌های کشور قرار دارد

 

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: سال جاری از چهار هزار کارگاه پرخطر در استان بازرسی شده است.

 

 علی باقری که در کارگاه آموزشی بررسی حوادث ناشی از کار ویژه استان‌های مازندران و گلستان با هدف گزارش‌نویسی حوادث ناشی از کار و مباحث حقوقی مرتبط با آن سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه بازرسان کار، مأموریت و مسئولیت سنگینی دارند به طوری که فصل چهار قانون کار به این حوزه اختصاص داده شده است، اظهار کرد: بازرسان نقطه ارتباط اصلی بین دولت و بنگاه‌های اقتصادی هستند.

 

وی بیان کرد: حضور بازرسان کار در واحدهای کارگری باید موجب قوت قلب کارگران و کارفرمایان باشد و اقدامات آنها باید در مسیر توسعه تولید باشد.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران تصریح کرد: ضرورت دارد بازرسان در صورت مشاهده شرایط ناایمن و پرخطر ضمن ابلاغ رفع نواقص به کارفرمایان در صورت عدم رفع جهت صیانت از نیروی کار اقدامات قانونی را انجام دهند.

 

باقری ادامه داد: وضعیت عملکردی حوزه بازرسی کار مازندران مطلوب است و در جایگاه برترین‌های کشور قرار دارد.

 

وی با اشاره به اینکه در هشت ماه امسال با هدف نظارت بر حسن اجرای مقررات ۱۱ هزار و ۵۷۳ مورد بازرسی انجام شده است، گفت: در این مدت ۴ هزار و ۵۶ مورد بازرسی از کارگاه‌های پر خطر در استان صورت گرفته است.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران از فعال بودن ۷۰۰ کمیته حفاظت و بهداشت کار فعال در استان خبر داد و افزود: ۹ هزار و ۳۵۰ پرونده در کمیته‌های استانی مشاغل سخت و زیان آور بررسی شده است.

 

باقری با اشاره به برگزاری ۳۹ هزار و ۹۵۶ نفرساعت دوره آموزش عمومی و تخصصی ایمنی و حفاظت فنی در استان، تصریح کرد: در هشت ماهه امسال ۸۴۱ فقره گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاران صادر شده است.

 

این مدیر از ۱۴۵ مورد بازدید از وضعیت ایمنی و حفاظت فنی دستگاه‌ها و تجهیزات خبر داد و گفت: در این مدت ۳ هزار و ۶۳۲ مورد بازرسی از اشتغال اتباع خارجی در کارگاه‌ها انجام شده است. 

 

ایراد کار کجاست ؟!

 

در شرایطی که بازرسان اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مازندران به وظایف خود به‌درستی عمل می‌کنند، برابر گزارش پزشکی قانونی استان همچنان شاهد افزایش حوادث کار هستیم و به نظر می‌آید وضعیت اقتصادی بر این موضوع اثرگذار است.

 

جوانان جویای کار به مراکز متعددی برای کاریابی مراجعه می‌کنند اما پاسخی نمی‌گیرند و از سر ناچاری جذب کارگاهی می‌شوند که کارفرمای بی‌توجه یا دندان‌گرد دارد و در نهایت یک روزبا یک حادثه تلخ، همه را به خود می‌آورد.

 

اگر شرایط برای اشتغال جوانان در فضاهای سالم و قانونی فراهم باشد، دیگر هیچ مرد یا زنی حاضر نمی‌شود جان خود را به خطر بیندازد و در کارگاه‌های غیرایمن فعال شوند. 

 

 


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.041 seconds.